Umiejętności społeczne są jedną z najważniejszych umiejętności każdego człowieka. Kompetencje społeczne decydują o poziomie socjalizacji jednostki i jej dojrzałości do pełnienia różnych ról społecznych. Każdy z nas pełni wiele różnych ról w społeczeństwie – ucznia, dziecka, partnera życiowego, rodzica, czy pracownika. Człowiek będąc istotą społeczną, wymaga posiadania takiego zasobu kompetencji społeczno-emocjonalnych, który pozwoli mu na prawidłowe wypełnianie tych ról oraz na osiąganie sukcesów społecznych. Złożone umiejętności społeczne warunkują efektywność regulacji emocjonalnej i pomagają w różnego rodzaju sytuacjach społecznych.
W ten sposób definiowane kompetencje społeczno-emocjonalne zawierają między innymi: umiejętności związane z percepcją społeczną:
- umiejętność obserwacji innych, a także interpretowanie ich zachowań – na przykład ich przeżyć lub intencji, a także prawidłowa ocena sytuacji społecznych
- wrażliwość społeczna,
- empatia (zdolność zrozumienia lub odczuwania tego, co przeżywa inna osoba, zdolność do postawienia się w pozycji innej osoby)
- znajomość ogólnie przyjętych reguł społecznych i umiejętność odpowiedniego zachowania się w sytuacjach społecznych (np. zachowanie pewnej powściągliwości w kontaktach z obcymi osobami)
- umiejętność rozwiązywania konkretnych problemów interpersonalnych i sterowania sytuacjami społecznymi (np. rozwiązywanie konfliktów bez zachowań agresywnych)
- umiejętności warunkujące radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych i wymagających asertywności
- dobra autoprezentacja i umiejętność wpływania na innych
- umiejętności komunikacyjne i kooperacyjne
W związku z deficytami w powyższych obszarach stosuje się równocześnie z terapią indywidualną -trening umiejętności społecznych. Istnieją różne metody i techniki, które mają na celu usprawnienie umiejętności społecznych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Wybór odpowiedniej metody zależy od stopnia zaburzenia osoby i jej trudności. Trening umiejętności społecznych przede wszystkim ma na celu wyrównanie deficytów związanych z funkcjonowaniem społecznym. Praca jest dobierana indywidualnie i grupowo do możliwości osób , które w nim uczestniczą.